Hjælp vi skal flytte!

Når man skal flytte er det dejligt og nødvendigt samtidigt at rydde op.

Jeg og min familie skal flytte. Rigtig mange af de varer, vi modtager i alle vores butikker rundt om i hele landet, bliver givet til os, fordi nogen skal flytte. Til vores flytning har vi bestemt, at alt, hvad hele familien ejer, så vidt muligt skal sorteres, inden vi flytter. Det betyder blandt andet, at når kasserne bliver pakket, så er der ikke noget i, der ikke er nøje gennemset.

Jeg kender rigtig mange, der ikke bryder sig om at flytte. Nogle bryder sig ikke om at flytte ind i noget andet, nogle bryder sig ikke om at pakke, og andre ejer simpelthen for mange ting. Deres liv er uoverskueligt, og en flytning er alt for stressende at tænke på.  Jeg er flyttet en del gange – og her deler jeg min tilgang.

Når jeg ved, hvor jeg skal flytte hen, danner jeg mig et mentalt overblik over rum, rumfordeling, størrelse og skabsplads. Herefter laver jeg samme øvelse for min nuværende bolig. Her bliver sagen selvfølgelig noget mere enkel, hvis man løbende har ryddet op – også de usete steder.

Så starter pakningen. Jeg tackler altid først de områder, som jeg egentlig ikke gider at pakke. Mit første skridt er det jeg selv vil kalde grovsortering. Grovsorteringen foregår ved, at jeg uden alt for meget detaljer-tilgang fjerner de ting, jeg ved skal videre til genbrug eller affald. Jeg samler hurtigt bunker af tingene og kører dem væk med det samme. Ting jeg ikke er sikker på, lader jeg ligge. Det første skridt er bare en hurtig øvelse. Hvis jeg skal være ærlig, laver jeg ret meget løbende grovsortering af hjemmet, så det er relativt nemt for mig at mærke, hvilke ting der skal videre.

Så går jeg videre til finsortering. Finsortering er en langsomlig proces, hvor alt skal vurderes. I finsorteringen finder jeg som regel mange gode ting til genbrugsbutikken. Små og store ting, møbler, tøj og sko, køkkenting og bøger. Når jeg giver til genbrug, er tingene sorterede og eftersete. Jeg ved, at de kan gensælges, og at de er intakte. Jeg har talt, om der er “52 kort i bunken”, eller om alle delene er der, for at køkkenmaskinen kan fungere. Jeg ELSKER finsortering. Det gør mig glad og fri. Under finsorteringen placerer jeg også ejendele efter de steder, de skal placeres i det nye hjem. For eksempel har jeg to steder i hjemmet, hvor jeg opbevarer urtepotter og vaser. Det ene sted er tæt på køkkenet; det er de vaser, jeg bruger hele tiden. Det andet sted, hvor jeg har vaser, er i kælderen eller udenfor. Jeg ejer i alt 18 urtepotter og 10 vaser, og 11 urtepotter og 2 vaser er i brug. Pt. har jeg kun 7 tomme urtepotter, der alle står i kælderen. Vaserne står alle tættere på køkkenet, fordi de alle sammen bliver brugt af og til. Urtepotterne bliver pakket i en kasse til kælderen, så de kan stilles direkte på plads i det nye hus. Vaserne bliver pakket sammen med køkkenet.

Jeg skal flytte i marts, så jeg er allerede i gang med finsorteringen, loftet er tømt og garagen er næsten ryddet. I den kommende weekend skal jeg tackle tøj, sko og accessories. Det skal ikke pakkes endnu, men når det skal pakkes, bliver det super nemt, for jeg har allerede finsorteret og bestemt mig til, hvad der skal med.

Jeg regner med ca. to kasser til genbrug efter min oprydning i weekenden. De skal køres til vores butik i Vejle, hvor jeg bor. Så kommer de en anden til gode, og det glæder jeg mig over.

God arbejdslyst med sorteringen og pakningen. En flytning behøver ikke være stressende! Den kan faktisk hjælpe til, at man føler sig lettere og fri af de bunker, man har fået samlet.

Her er min begyndende bunke til den lokale genbrugsbutik.